Dag 16 en 17 - 5 en 6 juni - Reisverslag uit Yzosse, Frankrijk van Remco & Miranda - WaarBenJij.nu Dag 16 en 17 - 5 en 6 juni - Reisverslag uit Yzosse, Frankrijk van Remco & Miranda - WaarBenJij.nu

Dag 16 en 17 - 5 en 6 juni

Door: Remco

Blijf op de hoogte en volg Remco & Miranda

06 Juni 2017 | Frankrijk, Yzosse

Dag 16 - maandag 5 juni / St. Emilion - Moustey (100 km)

Dat begint eigenlijk al aardig op te schieten... Als we er vandaag, morgen en overmorgen ongeveer 100 per dag doen staan we al aan de voet van de Pyreneeen!
Snel tentje ingepakt, wegwezen van het verschrikkelijke toeristen oord (laat die koffie maar zitten) en gas op die lollie. Na 2 uur/45 km zitten we in Cadillac. Eind van etappe 3, start van 4... 155 km naar Dax. In Caddilac maar gelijk alle boodschappen gedaan, want onderweg is het allemaal waarschijnlijk niet veel soeps. 35 km verderop in Hostens nog even gestopt voor een colaatje. Nergens geen hond te bekennen, tot je het plaatselijke strandje op rijd. Ouddorp in de zomer is er niks bij; wat een hordes toeristen. Snel weer doorfietsen. Waarschijnlijk moeten we Moustey wel kunnen halen, dan hebben we er mooi 100 op zitten en is t nog 100 naar Dax. As planned... :-)

Tegen 16:30 uur komen we in Moustey aan. Een verweerd bord geeft aan waar de 'camping' is. En manage en plaatselijke huifkar & kayak verhuur. En Tipi's.
De Fransoos met typisch franse moustache is erg vriendelijk en heeft zelfs een mooie stempel voor ons. We mogen gebruik maken van het huisje met kookgelegenheid, douche etc. Dat valt niet tegen! Wel een biologisch toilet: 2 scheppen paardenzaagsel na gebruik erover gooien. 's Avonds nog een rondje door het dorp gedaan. Bij het kerkje de steen met aanduiding gevonden van 1000 km naar Santiago. Klinkt leuk, maar dat is voor de wandelaars. Wij fietsen nog een stukje om. Terug in de tent zijn het niet de paarden die ons wakker houden. Het is vooral de pauw... teringbeest vindt dat ie om 02:00 uur nog best mag schreeuwen... Tenaàààuwwww...!

Dag 17 - dinsdag 6 juni / Moustey - Yzosse (102 km)

Hè bah. Regen en wind op de tent als we wakker worden. De pauw is gelukkig wel stil. Dat dan weer wel. Westenwind. En wij moeten vandaag naar zuid-west. Ofwel een groot deel van de dag wind tegen. Zal nog lastig worden die 100 km naar Dax te gaan halen, maar we gaan het zien. Gelukkig is het inmiddels droog geworden als we vertrekken. Grootste deel vd dag aan het fietsen door de bossen. Geen mooie bossen, maar van die productiebossen met naaldbomen. Kerstboombossen. Heel veel rechte wegen en heel veel wind tegen. Na 40 km in de plaatselijke hotspot de supermarkt gevonden en ff goed inkopen gedaan. BRUIN STOKBROOD. Yeah!

Rond lunchtijd, op zo'n 50 km, een mooi bankje gevonden en de stokbroodjes gesmeerd. Boursin met zalm. Prima! Op dat moment kwamen er 2 fietsers voorbij die we gisteren ook al hadden gezien. Goed, kom er bij zitten... Han & Wilma uit Waddinxveen op de accufiets. Geen tent, geen kookgerei maar wel een hele berg bagage. Wat neem je mee dan?! Maar goed, aardig stel en ook op weg naar Santiago. Zijn hebben de variant langs de kust genomen en fietsen zo een 80 km per dag, dus op onze geplande rustdag in Saint-Jean (donderdag) komen we ze vast wel weer tegen. Waar zij stoppen, fietsen wij nog ff door. Eindelijk wind mee...

In Yzosse, 1,5 km voor Dax (eigenlijke plan) vinden we een prima camping en supermarkt. Beter dan in Dax zelf... prima zo, mooi geweest. Morgen een kleine 100 km en we staan in Saint-Jean aan de voet van de Pyreneeen. De lakmoesproef voor het échte werk... Vandaag Miep ook maar verteld dat de Pyreneeen eigenlijk maar het begin zijn en dat het daarna alleen nog maar lastig wordt. Oops. Was ze niet bijzonder blij mee. Eten en een biertje gehaald bij de lokale supermarkt (dus nee Feike, geen terrasje vandaag ;-)). Bijna klaar voor het echte werk...!

• 06 Juni 2017 - 21:42

Yonna:

Haha, dat gaat lekker! Zal eens vragen of Daan z'n ouders toch niet stiekem een stukje aan het fietsen zijn.... Han & Wilma ;)

• 06 Juni 2017 - 22:11

Evita:

Dit hele stuk is al gelukt... die Pyreneeen komen vast ook goed... wat meer rustmomenten inlasssen!!!succes! X

• 07 Juni 2017 - 09:46

Joke:

Hoi bikkels,

Nou jullie stomen voortvarend op het echte werk af. Wat jullie al weggebracht hebben, zou mij allang aan de rand van de afgrond gebracht hebben haha. Succes ermee, jullie laten je vast niet kisten door een paar bergen... Njoy!!!!

Groetjes Joke

• 08 Juni 2017 - 14:18

Ruud:

Heeey hard fietsers,

Wat zijn jullie lekker bezig en al een stuk opgeschoten. Goed hoor, respect! Doe het hooguit met de auto na :-)
    Miep niet te veel pesten hé, anders moet je haar straks voortduwen door de Pyreneeën en daar wordt jij ook niet gelukkig van :-)
    Veel plezier en succes in de bergen.
    Groetjes,
    Ruud

• 09 Juni 2017 - 10:12

Elvire En Feike:

Hallo Miranda en Remco,

Het verslag van jullie fietsavontuur heeft ons op het idee gebracht om dit óók te gaan doen. Maar we denken nog even na over een paar kleine aanpassingen in de uitvoering:
    met de auto in plaats van per fiets,
    overnachten in hotels in plaats van in een tent,
    het diner laten opdienen in een restaurant in plaats van je eigen potje koken op een butagas-stelletje.