Dag 22, 23 en 24 - 11 t/m 13 juni - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van Remco & Miranda - WaarBenJij.nu Dag 22, 23 en 24 - 11 t/m 13 juni - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van Remco & Miranda - WaarBenJij.nu

Dag 22, 23 en 24 - 11 t/m 13 juni

Door: Remco

Blijf op de hoogte en volg Remco & Miranda

13 Juni 2017 | Spanje, El Burgo Ranero

Dag 22 - zondag 11 juni / Navarrete - Belorado (78 km)

Naast ons op het knollenveld (of eerder beestjesveld... ontzettend veel hele kleine slakken, mieren en grote oorwurmen) zijn aan beide zijden tentjes neergestreken. Twee Nederlandse neven van 70+ die het na 3 weken samen duidelijk met elkaar gehad hebben. Weinig onderlinge communicatie en veel onderhuidse ergernis. Het zou me verbazen als die twee 't nog een week samen uithouden.

Anyways, weer lekker de fiets op, te beginnen met een pittige klim. Laatste stukje zelfs 10% en Miep is er alweer helemaal klaar mee. Na 8 km. Gelukkig gaat 't weer snel berg af.
Rond lunchtijd hebben we er alweer 50 km opzitten en zijn we in Santo Domingo. Mooi oud stadje, maar wel weer helemaal ingesteld op Camino toeristen. Jammer. Als je patatas bravas bestelt krijg je friet met mayo & ketchup. Lekker dan.

Van daaruit is het nog 30 km naar Belorado om het traject af te maken. Helaas hebben ze daar geen camping, dus wordt 't een B&B. De eerste (#1 op Tripadvisor) heeft helaas geen plek meer en stuurt ons naar de volgende. Helaas hangt ook daar een briefje dat ze vol zijn. Zucht... Terwijl we staan te overleggen en te googelen komt er een vrouw naar ons toe. Of we geen appartement willen? Na een tientje van de prijs gelult te hebben willen we dat natuurlijk wel! Nog even een hapje eten in het toeristencentrum (jeeh, Pelgrimsmenu. Een vegetarische lasagne ter grote van een voorgerecht... daar hebben we niet genoeg aan) een drankje en nog maar een pizza. Ook al hebben we maar 80 km in de benen, door de warmte was 't toch best een pittige dag.

Dag 23 - maandag 12 juni / Belorado - Castrojeriz (115 km)

Wakker worden in het appartement. Het is 13 graden, bewolkt en miezert. Wauw! Wat een heerlijk weer om te fietsen!!! Snel de spullen pakken, 2 bocadillas en een koffie scoren in het lokale café en tegen 8 uur de pedalen op. Van dit ideale weer wil je natuurlijk zoveel mogelijk gebruik maken. 80 km verderop hebben ze een camping in Cavia (echt, wie verzint zoiets?!), dus dat moet lukken.

Onderweg komen we heel wat kerkjes tegen waar ooievaars hun nest gebouwd hebben. Met de lunch zitten we in Burgos al op de 60 km. Stempel scoren in de kathedraal en gelijk de boodschappen doen. Een uur later staan we in Cavia en inmiddels is 't al wel weer 30+ graden geworden. Maar om nu al te stoppen?
Volgende camping is 30 km verderop... zullen we dan toch nog maar even?

Wanneer we in Castrojeriz op de camping aankomen blijkt dit een kleine Nederlandse enclave. Overal sleurhutten en auto's met de bekende gele nummerborden.

De buurvrouw is ook met de fiets. Ze is al wel wat langer onderweg. Vol trots laat ze me een foto van de "Hop" zien. Lijkt met z'n kuif een beetje op een Specht maar schijnt heel bijzonder te zijn. Ik kom net uit de douche en vertel dat ik liever eerst even een onderbroek aan trek.
Na 't eten nog even een rondje door het dorp gedaan. Mooie kerk ingelopen (deur stond op een kier) vol met kunstschatten. Normaal € 1,- entree, maar er was verder niemand dus we konden zo langs de balie lopen. Best indrukwekkend, zeker zo 'stiekem' met z'n tweeën.

Dag 24 - dinsdag 13 juni / Castrojeriz - El Burgo Ranero (110 km)

Na onze topafstand van gisteren gewoon weer lekker fris/fit wakker geworden en de smaak te pakken. Om 8 uur zitten we weer op de fiets en we hebben er zin in. Plan is om 't traject af te maken en 85 km verderop in Sahagún op de camping te eindigen. Lunch plannen we over 45 km in Carrion de los Condes.
Het is gelukkig niet heel warm en we hebben de wind in de rug. Om 10:30 uur staan we in Carrion. Beetje vroeg voor de lunch... al hebben ze wel lekkere pittige garnalen in knoflook op de kaart staan. Niet de beste combinatie met m'n bakkie koffie, maar goed. Gamba's pill pill kan ik natuurlijk niet weerstaan! Onderweg komen we heel wat kerkjes tegen waar ooievaars hun nest gebouwd hebben, erg gaaf om te zien. Na nog wat fietsen hebben we rond lunchtijd bijna 70 km op de teller. Dat belooft wat! Helaas begeeft m'n knie het bij km 75. Ouch. Even rustig aan doen dus.

Wanneer we in Sahagun aankomen gaat 't wel weer en heb ik er genoeg vertrouwen in dat we nog wat verder kunnen. Toevallig hebben ze in Sahagun net de lokale festiviteiten en zijn zo ongeveer alle supermarkten dicht. Na flink zoeken een mini Spar gevonden waar de eigenaar (die gewoon perfect Engels spreekt) ons graag van onze centen af. Maar hij heeft wel precies alles wat we nodig hebben (op een nieuw flesje tabasco na dan). Wat een geluk weer!

We fietsen nog een kleine 20 km door naar de volgende camping in El Burgo Ranero. Althans, dat zegt het boekje. "Kampeer mogelijkheid bij de albergue". Helaas denkt de meneer (met een Zombie 't shirt en 1 tand) van de albergue daar anders over... oops. Bij een andere Albergue kan 't gelukkig wel. 'T is niet hun grasveld en wildkamperen is in Spanje verboden, maar als we wat doneren mogen we best bij ze douchen...
Prima, dan maar een nachtje wildkamperen!

PS De licor 43 smaakt errug lekker hier!!! (Volgens Miranda)

• 13 Juni 2017 - 21:20

Evita:

Hoop dat de pijn in de knie niet doorzet... jeetje want wat gaan jullie goed!!! Dapper hoor! Ga zo door!!

• 14 Juni 2017 - 10:27

Marieke:

Ook ik lees jullie verhalen vol bewondering. Wat zijn jullie toppers! Zet hem op allebei en hopelijk houden de knietjes het nog even vol! Groetjes uit een zonnig Nederland!

• 14 Juni 2017 - 20:22

Ingrid :

Heerlijk om te lezen. Wat een super mooie reis, geniet van de laatste mooie kilometers. Succes,

• 14 Juni 2017 - 22:54

Joke :

Hallo stoere doortrappers,

Graag antwoord op de 1 million dollar question..... Hoeveel km moeten jullie nog?!

Keep up the good work!

Groetjes Joke

• 15 Juni 2017 - 13:18

Remco & Miranda :

We mogen er nog 211 naar Santiago. Maar daarna fietsen we nog even door naar Finisterre (en terug). Maar over +/- 400km zit het er dan toch echt op... :-(

• 16 Juni 2017 - 10:16

Rob:

Lees net het volgende over de Camino Finisterre: "Hier aangekomen verbranden ze dan vaak ritueel hun kleren een traditie die ook vandaag de dag nog levendig is". Houden jullie de traditie in ere of is het gasflesje uit Poitiers inmiddels leeg?