Dag 18, 19, 20 en 21 - 7 t/m 10 juni - Reisverslag uit Navarrete, Spanje van Remco & Miranda - WaarBenJij.nu Dag 18, 19, 20 en 21 - 7 t/m 10 juni - Reisverslag uit Navarrete, Spanje van Remco & Miranda - WaarBenJij.nu

Dag 18, 19, 20 en 21 - 7 t/m 10 juni

Door: Miranda

Blijf op de hoogte en volg Remco & Miranda

10 Juni 2017 | Spanje, Navarrete

Dag 18 - woensdag 7 juni / Yzosse - St. Jean-Pied-de-Port (96 km)

Het is weer een zonnige dag, alleen de tent precies zo geplaatst dat er een boom in de weg staat, dus weer een natte tent ingepakt. We hoorden allebei geknaag aan het gras onder de tent gisteravond toen we de slaapzak in kropen, maar hebben niet kunnen ontdekken wie/wat het geweest is...

In het stadje Peyrehorade stoppen we voor een bakkie met een lekker gebakje en even langs de VVV voor een stempel. De route van vandaag is weer op en neer, maar wel erg mooi. We kunnen al snel de (besneeuwde) toppen van de Pyreneeën zien, dat ziet er heftig uit!!! In een piepklein dorpje halen we een stokbrood bij de boulangerie en vers gesneden ham/chorizo en een koud colaatje bij de epicerie en strijken neer in de schaduw, heerlijk!

In St. Palais is het weer tijd voor een colaatje en komen we een NL stel (Cor en Simone) tegen die ook op de Santos naar Santiago gaan. We wisselen over en weer wat verhalen uit.

Net als we een flinke klim gehad hebben komen we langs een "pauze café". Erg leuk: niet meer dan een aanbouwtje aan een woonhuis waar wat tafels/stoelen staan, koffie/thee en een koelkast met melk en stukjes geitenkaas. De kaas is geprijsd en voor de drankjes moet je zelf maar weten wat je ervoor wilt geven. Geld kun je in een bakje doen. De kaas smaakt heerlijk!

In St. Jean-Pied-de-Port is een camping midden in het stadje. We zetten de tent op en gaan eerst eten, zodat de tent kan drogen. Terug op de camping zien we dat Cor en Simone ook hun tent hebben neergezet.

Dag 19 - donderdag 8 juni / St. Jean-Pied-de-Port (0 km ;-)

Vandaag geen wekker maar lekker uitslapen. Ontbijten doen we in het stadje. Daarna kijken we wat we terug naar NL kunnen sturen zodat we geen onnodige spullen bij ons hebben. Dat blijkt toch nog een doosje vol (3 kg) te zijn.

Bij het pelgrimskantoortje ontmoeten we Herman (vrijwilliger) die aangeeft dat we daar onze was mogen doen. Top! In de tussentijd gaan we lunchen en horen we iemand Remco's naam roepen. Het blijken Han en Wilma te zijn. We schuiven bij ze aan voor een drankje.

Op de camping doet Rem wat onderhoud/schoonmaakwerkzaamheden aan de fietsen, relaxen we in de schaduw (het is 37 graden) en kletsen we met de andere fietsende NL-ers. Er wordt onweer en regen verwacht dus gaan snel voor het eten nog even naar de supermarkt. Terwijl we aan het eten zijn vallen de eerste druppels op de parasol. Voordat het losbarst zijn we terug bij de tent, dus dat was goed getimed.

Dag 20 - vrijdag 9 juni / St. Pied-de-Port - Puenta la Reine (105 km)

Vandaag de klim over de pas vd Pyreneeën!!! De wekker gaat al om 5:30 uur. We willen op tijd fietsen, voordat het echt warm wordt. Gelukkig is het zoals de weersverwachtingen aangaven bewolkt en regent het niet meer. Wat een temperatuurverschil met gisteren. Goed gepland, want het is prima te doen. In 2:45 uur staan we bovenaan de pas (1056 m) en zijn niet heel erg uitgeput. Onderweg zijn we alleen 2 wandelaars en 2 Duitse fietsers tegengekomen. De vrouw is gaan lopen, want die trekt het niet meer. Vind je het gek als je je hele hebben en houwe meeneemt!!! We doen een bakkie en daar heb je Han en Wilma met de E-bike.

We zijn inmiddels in Spanje en dat voelt toch anders aan na 2,5 week Frankrijk. Vooral de taal die we niet spreken en ook het landschap is weer anders en het is weer bloed verziekend heet! We lunchen in Urroz, de eigenaresse maakt voor ons een heerlijk stokbroodje met Iberico ham en kaas (het dagmenu is nog niet klaar). Aangezien we na de tocht over de pas voornamelijk dalen (met af en toe een pittig klimmetje) gaat het sneller dan verwachten en plakken we er nog 30 km extra aan. In Puenta la Reina zetten we de tent op bij een Albergue (pelgrimsgîte). Daar ontmoeten we Sander en Louis (2 neven), die gisteren al over de pas zijn gegaan, maar flink hebben moeten afzien vanwege de enorme hitte. Na het eten lopen we het stadje nog even in voor een drankje.

Dag 21 - zaterdag 10 juni / Puenta la Reina - Navarrete (86 km)

Er waren behoorlijk wat wandelaars in de gîte en maar 3 douches bij de dames en 3 bij de heren, dus we verwachten dat het spits is. Maar als wij om 7 uur opstaan, zijn de meeste wandelaars al vertrokken. Had voor ons misschien ook wel slim geweest, maar het is toch vakantie...

Het is snel al weer erg warm en we hebben flink wat "bergen" te verzetten vandaag!!!! We doen een bakkie in Estella en halen de lunch voor onderweg. Vlak na Estella zit een wijnfontein bij Bodega Irache. Er hangt een wijntap zodat je je bidon kunt vullen met wijn (en ernaast een watertap). Nou houden we allebei niet van wijn, maar voor de foto ;-) En we scoren een stempel voor in het boekje!

We komen vandaag veel wandelaars tegen. De meeste tijd lopen zij op een eigen (wandel)pad, maar soms een stuk langs de weg/fietspad. Echt respect voor deze mensen om in die hitte met een rugzak op te lopen. Wij maken zelf nog wind op fiets, waardoor het nog enigszins te doen is. De lunch eten we op op een bankje op een gezellig pleintje in Los Arcos. Dan weer verder op en neer op weg naar Logrono, waar we de boodschappen voor het avondeten en het ontbijt halen. Het laatste stuk is nog maar 15 km naar Navarrete, maar killing in die hitte en nog een klim van 12%! De camping heeft veelal vast staanplaatsen, maar ook een klein veldje voor trekkers. In het barretje is airco en dat is heerlijk om even bij te komen.

• 10 Juni 2017 - 20:52

Astrid :

Zo leuk om deze verhalen te lezen! Ik kijk er echt naar uit! Hebben jullie inmiddels al gespierde benen en zijn jullie wielrenners-bruin ? ;)
    Succes en plezier verder, liefs van Jan en Assie

• 11 Juni 2017 - 08:17

Evita:

Wat maken jullie veel km'ers op een dag... en ook nog met die klimstukken! Petje (1 is niet genoeg) af!!!
    3 kilo is fijn dat dat niet meer mee moet...maar ben dan toch benieuwd welke spullen jullie niet meer nodig hebben (zoveel ging er tenslotte al niet mee).
    Leuk dat jullie veel mensen tegenkomen die je eerder hebt gezien... ervaringen uitwisselen is dan extra leuk.
    Succes weer!xxx

• 11 Juni 2017 - 17:59

Lidwien:

Echt top Rem en Miep. Wij zijn ook lekker aan het fietsen. Eerst in Oostenrijk en vandaag 70 km in Italië! Genieten is het. Voor jullie ook heel veel plezier. Dat is toch het belangrijkste en niet de presentatie.
    Nog veel goeie fietskilometers voor jullie.

• 12 Juni 2017 - 10:16

Menno:

Ha Rem en Miranda,

Dat gaat allemaal voortvarend, klinkt prima! Inmiddels alweer in Spanje aangekomen! De hitte klinkt uitdagend, maar hier slaan jullie je uiteraard goed door heen. Het wijntappunt klinkt ook interessant.

We houden jullie verhalen in de gaten! In NL alles prima, we zijn dit weekend naar de Dakendagen geweest, waar je op daken van gebouwen over Rotterdam kon uitkijken. We hebben er 11 gedaan, maar kregen geen stempels... ;)

Geniet er weer van!

Groet,